Morgonstund har saft i mund.

Nej, några cykelbilder finns ännu inte på datorn. Däremot finns det bilder på citronskivor, för i morses gjorde jag svartvinbärsbladssaft. Så här gör man den:

1. Plocka två liter svartvinbärsblad (om du har ett smalt litermått kan du behöva trycka ihop bladen lite lätt för att få ihop tillräckligt). Borsta noggrant 3 citroner (helst ekologiska såklart!) och skiva dem tunt. Lägg blad och citroner i en stor bunke som tål värme.

2. Koka upp två liter vatten i en kastrull. Häll i 2,5 kg socker (1 kg ska räcka om saften ska frysas, jag provade det) och rör om tills det har löst sig helt.

3. Häll sockerlösning och 50 g citronsyra över bladen och citronskivorna. Låt svalna och stå kallt med lock i 5 dagar. Sen är det bara att sila och hälla upp på flaskor. Smaskens!

Citronskivor och svartvinbärsblad i en rostfri bunke.

Jag har alltså fem dagar kvar innan jag får smaka resultatet, men jag hoppas verkligen att det blir gott. Igår gjorde jag finfin jordgubbssaft tillsammans med Dannemannen efter att vi hade självplockat jordgubbar på Moholms Herrgård med mamma och pappa. Det är den mysigaste självplocken som finns, med två stora, svarta hundar, en snäll Stockholmsfarbror, omålade växthus och halm mellan jordgubbsraderna. Tillsammans plockade vi 13 kg som sen skulle sköljas, snoppas, förpackas, märkas samt frysas och eftersom jag gillar när det är effektivt så inredde vi olika stationer som bemannades och huj! så var arbetet snart klart. Samtidigt som saften stod på spisen. Efter en liten löparrunda på berget blev det kvällsfika med nykokt saft och kakor som råkat bli över när frysen tinades av. Det är något alldeles speciellt somrigt med färsk hemgjord jordgubbssaft. Den blir helt rund i smaken och smakar alldeles rött. Bara jag tänker på den vattnas det i munnen, och jag får nog gå och blanda till ett glas nu direkt när jag ska ställa in vinbärsbladssaften i kylskåpet. Tur att man är lat och inte har borstat tänderna än!

Alltså, att jag har hunnit göra saft redan och tycker det är sent att inte ha borstat tänderna klockan nio beror inte på präktighet förresten om någon skulle tro det. Fast mamma gav mig så mycket beröm när hon kom ner i köket så jag blev generad. I själva verket klev jag upp kvart i sex för att skjutsa Dannemannen till bussen. I vanliga fall kliver jag upp ungefär nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0