Charlotte Russe

Alltså. Min Charlotte Russe. Vilken dröm! Att kamerans batteri tog slut när jag stog på dörrposten och skulle åka iväg för att montera den gjorde ingenting, för jag glömmer den aldrig. Jag gjorde den med rulltårtereceptet som finns i Sju sorters kakor och fyllde med Ekströms citronfromage. Nästa gång ska jag prova att göra egen fromage, tänk med färskpressad apelsinsaft i. DET ska jag bjuda på när det är inflyttningsfika.


Recept:
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl kaffegrädde eller mjölk
1-2 dl sylt eller annan fyllning

1. Sätt på ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker härligt pösigt. Blanda vetemjölet med bakpulvret och vänd ner det. Rör ut och tillsätt kaffegrädden eller mjölken.
2. Bred sedan ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna som är ungefär 30x40 cm och låt plåten stå ungefär 5 minuter mitt i ugnen. Botten får färg ganska plötsligt (i alla fall i min ugn), så håll ögonen på den!
3. Medan du väntar på att botten ska bli gräddad, sockra ett bakplåtspapper som du sen välter upp den nygräddade botten på, så den hamnar upp och ner alltså. Lossa det första bakplåtspappret genom att pensla det med kallt vatten. Bred sen sylt på den sidan, rulla ihop.
4. Skiva upp rulltårtan och klä insidan av en skål med bitarna, så det liksom blir en rulltårte-skål inuti skålen. Vispa till pulverfromage som du sedan häller inuti rulltårteskålen. Kyl allt tills fromagen har stelnat. Stjälp upp hela konkarången på ett fat och voilà! Du har gjort en Charlotte Russe! Dekorera gärna med lite färsk frukt och pudra eventuellt över lite florsocker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0