Ekologiska skinnstövlar - finns det?

Det här nedan, det är en hafsig bild. Men bortse från det och kolla istället in motivet. Man kan lätt tro att de jordgubbsglassfärgade strumpbyxorna är huvudnumret här eftersom de är så otroligt fina, men nej, se istället för nedanför de rosabeklädda knäna och skåden i - mina skinnstövlar!


Jag har länge drömt om ett par riktiga skinnstövlar som luktar läder och smörjs med fett, och insidan ska bestå av värmande lammskinn såklart. Helst skulle det var begagnade skor eftersom tillverkning av läder är väldigt belastande för miljön.

Tyvärr gick det dåligt med second hand-biten, och misströstande sökte jag mig till en vanlig skobutik här i Göteborg, gick rakt fram till mina drömstövlar - som bara stod där! -  och provade att hålla i dem. Ta på dem. De var så rätt, och prislappen var dessutom acceptabel. Suckade med hela själen över att köpa nyproducerat läder, men bestämde mig ändå för att ta dem. Provade hela paret, och kissade nästan på mig av glädje när jag såg att stövlarna som satt som gjutna på mina fötter är ekologiska, och att lädret kommer från Tärnsjö garveri som har den skojiga slogan Från ko till sko. De är av märket Kavat som har många andra fina damskor inför vintern, och jag är än så länge överlycklig över mitt köp. Varje morgon när jag tar på mig stövlarna för att gå till skolan känner jag mig så fin, och de varit behagligt varma och torra i alla väder. Nu ska det här vara mina höstskor i en sisådär 20 år framöver bestämmer jag - därmed basta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0