En dag i skogen

Igår blev granen äntligen huggen. Eller, i ärlighetens namn två. Dannemannnen skulle ha en av dem hem till sina föräldrar och vi knep varsin när vi pulsade runt i vår vackra vita vintervärld. Och ska jag vara riktigt, riktigt ärlig så skulle inte jag huggt någon gran alls, för det hade mamma och pappa redan gjort. Så, nu står två vida och vackra granar och vänjer sig av med skogens sus ute på farstutrappen. Det kan behövas eftersom chocken imorgon kommer att vara stor, när de lyfts in (ja, för båda får vara med) och under blod, svett och tårar (från mitt håll) kommer att kläs med ljusslinga och julpynt. Det är så underbart med granar! Egentligen är de som vackrast med den ett par decimeter tjocka snön som samlar sig i bollar, som om någon hade trimmat massor av pudlar mitt ute i skogen. Eller som de står nu, med rimfrost och lite lätt pudersnö på barren, sådär friskt isiga och ändå doftande av kåda och barr. Vilken fantastisk tradition att ta in gran till jul! Jag önskar att man tog in träd lite oftare, så mycket härliga dofter de skriver. Björksav, vinbärsblad och stora frodiga shersmin-grenar (okej, det är en buske, men ändå) med sina fylliga blommor. Det ska bli mitt nyårslöfte, mer lövverk inomhus!


Idag har jag skrivit om att , och . Följ förresten min blogg med bloglovin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0