Det var en gång...

Det är Astrid Lindgren som gäller nu. Jag har fått ett sug efter filmerna baserade på hennes böcker, och har hunnit avverka både Saltkråkan och Madicken. Nu närmst väntar Lotta på Bråkmakargatan, sen står antagligen Ronja Rövardotter på tur. Trots att jag var en riktig bokmal som barn har jag faktiskt inte läst så mycket av Astrid Lindgren, men däremot sett nästan alla filmer. De böcker som jag faktiskt har läst, har dock lämnat ett bestående intryck. Lindgrens böckers betydelse för mig ligger inte alltid så mycket just i böckerna, utan i Lindgren själv. Hon var socialdemokrat, hade en kärleksfull syn på världen och är en av de få människor jag har hört säga samma sak som jag: Jag betalar gärna skatt. Hon gav intryck av att vara mycket intelligent och samtidigt ha ett stort, varmt hjärta. Otroligt fina egenskaper. Jag hoppas att jag växer upp och har åtminstone några av Astrid Lindgrens goda sidor.

En bok från Astrid Lindgren som alla borde ha läst är Sunnanäng. Den är inte särskilt känd eftersom det inte blivit film av den, och den ingår inte heller i någon serie utan är en novellsamling. Men åh, vad bra sagorna är! Finns såklart att köpa med sitt vackra omslag på bokborsen.se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0