Pussmunsrött är sommargött

Suck ja. Inget photoshop ännu. Jag fixar det i sinom tid, men nu ägnar jag dagarna åt att klippa gräs och att plocka och frysa in frukt och bär.  Med risk för att bli skörde-tjatig måste jag lägga upp en bild på de knallröda klarbären jag plockade med klättrande på stege och virkestravar. De är så otroligt röda att de nästan vibrerar och får hjärtat att stanna en sekund. Jag tror det är så lite med frukten och svampen och allt annat som poppar upp i naturen nu, det är något lite heligt med det. På nåt sätt kan man klämma in alla våra livsvillkor i ett enda litet klarbär.
Det kan inte växa med tungmetaller kring rötterna, och det kan inte bli en vacker, pussmunsröd frukt utan näring och vatten. Framför allt kräver det solen. Solen är källan till allt liv här på jorden, och det finns en så underbar sak med solen: den fortsätter skina. Vi får hur mycket solljus som helst och det är bara att tacka och ta emot, sola i det, låta vår mat växa i det och låta det ge oss energi.
I jakten på hållbara energikällor tycker jag det är rätt självklart att det är vind, vatten och sol man måste satsa på. Alla dessa vägar att utvinna energi har sin rot i solens ljus som strålar över oss. Och om vi ska ha en hållbar energi - och alltså till exempel inte på några minuter bränna upp fossila bränslen som tagit miljoner år på sig att processas, eller uran som bryts ur bergens inre - är det självklart att vi måste välja en energikälla med ett inflöde: solen.
Förresten är det här den bästa grejen när man plockar körsbär och ska kärna ur några liter. Ett gem. Sönderböjt. Ovärdeligt. Gör det med skräp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0