Både lite ris och lite ros

Bra gjort att du gav svar på tal! Självklart ska du inte behöva det, men det är så lätt hänt nu med internet och alla dess kommentarfunktioner att någon skriver en onödig och otrevlig kommentar, klickar på sänd och så går man liksom vidare sen och glömmer det. Hade man sagt nåt sånt r
Det finns en sjuhelvetes kvinna som har ett sånt go att hon faktiskt är en av de där människorna jag tänker på när jag är lat och inte får nåt uträttat (Ja, för jag är en sån som ibland kan behöva en spark där bak). Jag snackar om Ebba von Sydow, och jag följer hennes blogg på SVT. Hon hade fått en så risig och onödig kommentar i helgen så jag kände att luften så smått gick ur mig när jag började tänka på hur otrevliga människor kan vara mot varandra.

På ett plan kan man ju tycka att bloggare som är generösa och delar med sig av sitt liv helst inte skulle behöva få kommentarer av den karaktären. Å andra sidan så är det ju så enkelt nu för tiden att lämna kommentarer på andra människor, det är ju faktiskt ofta vad människor gör. Kommenterar andras liv. En lite obehaglig tanke egentligen.
Kruxet är ju bara att vi inte är vana vid den här sortens kommunikation. Jag tror att många som ger snäsiga kommentarer aldrig skulle kunna med att göra det öga mot öga med personen i fråga, och då är det oturligt att man inte har samma spärr på internet. Personen som ger en sån här kommentar lägger nog det rätt snabbt bakom sig, kanske redan har glömt det dagen därpå. Att verkligen se en människas reaktion på en otrevlig kommentar, det ger ett mer bestående intryck.

Så, även om det är trist att Ebba överhuvudtaget ska behöva försvara sig och ett symtom som är vanligt vid graviditet (Herregud, det är som att någon skulle säga: Vilken stor mage du har! Usch!) så tycker jag att det var strongt gjort att hon gjorde det. Kanske fick det några att tänka på hur man kommenterar sina medmänniskor och kan bringa lite mer av vardagshyfsen till internet.
Ebba von Sydow i TV-studion.
Ebba med sin glada mage i studion. (Från Ebbas blogg).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0