I hamn

Jag har haft världens jullov, det kanske märks? Datorn packades upp först i förrgår och internet - det har jag bara ägnat någon minut till här och där. Min mobil ligger för det mesta oladdad i någon jackficka, bortglömd som sig bör när man träffar familjen och bara tar det lugnt. Nu är julen över och verkligheten drar igång igen, likaså bloggandet och omtentaplugget. Men först ska jag berätta vad vi gjorde på vår minisemester i Kiel!



När fingrarna frös och knäna inte bar längre damp vi ner på Starbucks, det måste man nästan göra när de har sina sötsliskiga Weihnachts-Späzialiteten. Jag valde en Cranberry White Mocha och delade en Wintertraum, alltså vinterdröm, med Daniel som drack en Lebkuchen Latte. Här hade jag även min peak gällande tyska-kunskaper, det var som ett rinnande vatten.


Julmarknaden, som var lite mindre än jag hade trott, låg utmed affärsgatan i Kiel. Därför kunde man passa på att gå igenom den när man gick mellan olika affärer för att få lite julstälmning och myskänsla. Kiel är inte särskilt vackert annars, så jag tittade hellre på grangirlander och tusentals små lampor.


Vi köpte vår lunch på julmarknaden eftersom vi båda har en fallenhet för tyskt, fett och stekt. Daniels mat var roligast, den fick man i en glasstrutsskål! Poppis på marknaden, man fick allt från pyttipanna till currywurst till glass i de där tallrikarna. Sen måste man dricka glühwein ockå, slurp! Daniel drack en som var gjord på rödvin, jag en gjord på vitvin. Fast jag var himla nyfiken på kinderpunsch, undrar vad det var?


Sen gick vi förbi Starbucks och alla lyftkranarna och bordade färjan. Kalla och trötta bäddade vi ner oss i sängarna och tittade på Baksmällan 2. Den var ungefär så dålig som jag trodde, så vi åt julbord istället och blev om möjligt ännu tröttare. Knall pang så hade vi somnat i våra sängar, och Kielresan var slut.




Kommentarer
Postat av: Malin

Åh ni skulle åkte till Lübeck eller Hamburg istället. De är världsbäst på julmarknad! Lite längre att åka men det är det helt klart värt.

2011-12-29 @ 21:17:09
URL: http://ahlinmalin.blogspot.com
Postat av: Lite mera...

När jag var liten var vi i Lübeck och det var den julmarknaden jag såg för mina ögon när jag kom till Kiel. Så man blev ju lite snopen.

2011-12-29 @ 22:17:20
URL: http://litemera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0