Hotell Gyllene Knorren och Mysteriet på Greveholm



21 jular har jag upplevt.
21 adventskalendrar. Är nu inne på nummer 22. Gyllene Knorren bådar gott, måste jag säga. Trots att den förvisso är lite sådär barnsligt larvigt överdriven (och nästan för färglad) ibland, så är jag ändå nyfiken på nästa avsnitt så fort man kommer till eftertexterna. När man tittar på Hotell Gyllene Knorren är det ändå inte utan att man känner igen sig lite, då menar jag konceptet "Familj från stan flyttar ut till orimligt flott hus på landet". Jag tänker såklart på Mysteriet på Greveholm.
Den fantastiska julkalendern om ingenjören Leif som har rubbat Sveriges TV-satellit så det bara är brus i teveapparaterna, vilket tvingar honom att lämna stan tillsammans med sin familj över julen tills saker och ting har lugnat sig lite. Tillfälligheter gör att de hamnar på slottet Greveholm där det spökar. Ofta när man ser om barnprogram från när man var liten är de knappt hälften så bra som man minns det. Men Mysteriet på Greveholm är precis lika bra, om inte bättre, som när den gick första gången. Jag kan inte annat än att rekommendera alla att se den till jul. Den verkligt perfekta julkalendern. För att inte tala om de jätteroliga datoranimeringarna från 90-talet. Underbart! En tjej har gjort en liten lista om skådespelarna och hur de ser ut nu, spännande! Kolla här.

Skådespelarna framför slottet.

 

 

Idag har jag skrivit om , , , .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0