Inte så nytänkande, Lego

Om man ska snacka lego med småbarn nu för'tin så gäller det att hänga med. Det finns huuur många olika legoserier som helst (de på bilden nedan är kanske hälften av de som finns lego.com) och vad fint, tänker jag, då finns det ju utrymme för den gamla klassiska devisen "något för alla". Eller?


Visst, det finns allt från dinosaurier via arkitektur till ninjalego men känns det ändå inte lite som att något saknas? När jag var liten och lekte med lego så var det sällan jag använde svärden som följde med i dödskallegrottan-kittet, och ännu mer sällan byggde jag faktiskt en dödskallegrotta enligt beskrivningarna. Av de femton produktserier som är med på bilden ovan har legogubbarna vapen på nästan två tredjedelar av dem, och färgskalan är vad som i leksaksaffären skulle klassas som typiskt "pojkig". Inte en enda av legofigurerna på bilden är legokvinna.

Men varför, lego? undrar jag då. Ni går ju liksom miste om halva marknaden där ute?





Närå! svarar lego glatt och serverar tjejlegot Lego Friends med slogan "The beauty of building". Det är så rosa och gulligt att jag får hål i tänderna. I tjejernas värld är inte legogubbarna små och fyrkantiga. De har rundade hörn, är slanka och nätta. Inte fasen åker de på äventyr heller (det skulle se jättekonstigt ut att trycka fast en sån där påtagbar legorustning över deras små linnen och kjolar). I Lego Friends värld kan man gulla med djur, designa kläder, hänga på beauty shoppen eller äta cupcakes. I Lego Friends värld finns det bara en enda man, och han står vid grillen.

I Ekot i morses berättar Helene Teichert som är informationschef på lego att i familjerna där flickor testade Lego Friends så ville bröderna väldigt gärna vara med och leka. Då reporten påpekar att det kanske är tråkigt för pojkarna att den enda mannen i Lego Friends är gjord för att stå framför grillen, så svarar Teichert: Nej, de kan ta med sin star wars-figur eller ninjago eller annan minifigur och vara med. Tack lego, för att ni hjälper pojkar och flickor att hitta sin könsidentitet. Det känns fräscht av er att tolka pojkarnas nyfikenhet på Lego Friends som att de vill kunna leka Star Wars i en beauty shop.

Så åter till det där med "något för alla". Hade det inte varit ganska så lätt att helt enkelt göra en bageribyggsats som inte var rosa eller kom med slisksöta legotjejer, utan helt enkelt göra ett ganska verklighetstroget bageri med en manlig och kvinnlig bagare? Just sayin'.



Kommentarer
Postat av: Sara Brännholm

Wow!! Så bra skrivet med slutklämmen och jag kan inte annat än att hålla med. Jag har vid flera tillfällen själv slagits av hur stereotypt det är med könsfördelningen i leksaksdjungeln och hur det, sen hemma, faktiskt inte alltid är så det blir. Min bonus-son tyckte det var skitkul att leka med bonus-dotterns saker ibland och vice versa, men bara hemma och inte säga till någon, hysch hysch......



Det är en sjuk värld vi bygger i Lego....

2012-03-06 @ 14:28:18
URL: http://minskrivmaskin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0