Tomma skåp-sallad

Vårt skafferi och kylskåp har inte riktigt hämtat sig efter flytten. För tillfället rymmer de mest hemmagjord sylt, saft och marmelad, och hur gott det än må vara så är det inte riktigt något jag vill äta till lunch. Men se, jag lyckades faktiskt slarva ihop något riktigt gott med det jag hittade:
- Quinoa
- Kidney-bönor (win!)
- En halv röd paprika
- Två romansalladsblad i en ledsen kruka
- En gul lök
- En vitlöksklyfta
- Frysta kantareller!
- Fryst hackad persilja
- Olivolja, Samba Oelek, kinesisk soya, en halv buljongtärning
- Lite gräddfil i botten av en bortglömd bytta längst in i kylskåpet.

Så tja, jag kokade quinoan i grönsaksbuljong (då skippar man att salta den i slutet såklart) samtidigt som jag började förvälla kantarellerna. När svampen-kastrullen var tom på vätska tillsatte jag lite olja och fräste hackad lök och vitlök tillsammans med svampen. När löken blev glansig och svettig tillsatte jag även den tärnade paprikan och slutligen trillade även quinoan och bönorna (som jag naturligtvis sköljt bort spadet från, annars blir det göräckligt) ner i kastrullen. Den varma quinoasallad - som det ju faktiskt blivit - smaksattes med lite peppar, soya och samba oelek. Försiktig vändes persiljan ner i det hela.

Lägg upp salladen på tallrik, klicka på lite gräddfil (som gärna kan smaksättas om man vill det, citron eller lime vore säkert jättegott). Dekorera med två romansalladsblad. Anmäl dig till Sveriges Mästerkock. Bjud alla dina vänner på kalasmåltid. Ät ett hemmaskördat rodnande päron till dessert och betänkt att det antaigen är den bästa fredagsmåltid du kommer att uppleva här i livet. Ah...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0