Skördemuffins med päron

När mamma och pappa kom hit för att hjälpa till med slutstädningen av förra lägenheten hade de med sig en festlig inflyttningspresent: en hel kasse med äpplen och päron från trädgården där hemma! Wow, tänkte jag, och började äta. Men det gick liksom inte att äta upp en kasse med frukt på så kort tid, så det blev lite mos. Mitt första någonsin, lösa men underbart goda äppelmos. Jag gjorde lite osötat mos också som ska bli en liten spännande grej i veckan när jag fått tag i glykos. Päronen, de fick bli muffins. Jag chansade lite och slängde ihop de här:


Skördemuffins med päron (24 st)
Du behöver:

Päron
Kanel
Ingefära
0,5 dl socker
70 g vit choklad
flagad mandel

100 g smör
1,5 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
~0,5 tsk äkta vanilj eller 1 tsk vaniljsocker
1 dl filmjölk eller mjölk

1. Skär päron i små bitar. Blanda en 0,5 dl socker med kanel och ingefära efter behag. Sätt på ugnen på 200 grader.

2. Rör matfett och socker poröst. Rör sedan häftigt ner ägget, ett i taget.

3. Blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner dem i smeten. Häll i (fil)mjölk.

4. Ställ ut muffinsformar i en muffinsplåt. Skär päronen i 2-4 cm stora bitar, hacka cholkaden och lägg lite päron (upp till kanten men ändå med rum för smet) och choklad i varje muffinsform.

5. Klicka ut smeten i formarna och peta lite så att den åker ner mellan bitarna. Strö över sockerblandningen och flagad mandel. Ställ in mitt i ugnen i ca 15 minuter.


Det blir så att säga sketgött med sockret som karamelliseras på ytan, muffinsen luktar helt galet smarrigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0