Barn till varje pris?


Jag följer serien Barn till varje pris i SVT som Pia Johansson är programledare för. Hon är en helt fantastisk kvinna! Jag har hört hennes sommarprat och försöker se och höra allt jag bara kan där hon medverkar, förutom vissa humorprogram. Mitt intryck är att hon bär på en sån livsvisdom och styrka, och att hon är så tillfreds med sin tillvaro. Som hon säger i programmet "Jag fick själv inga barn, men det har jag frid med nu." Det är så fint uttryckt. Att ha frid med.

Innehållet i programmet har jag väldigt blandade känslor för. Jag förstår att det är extremt viktigt för vissa att få barn, men å andra sidan tycker jag inte att man kan garantera varje vuxen människa att få bli förälder. Är det verkligen en rättighet att få barn? Jag blir väldigt provocerad av de relativt unga, ensamstående kvinnorna som åker till Danmark och låter sig insemineras. Dels för att män inte kan göra samma sak, och dels för att min första starka magkänsla säger att det är så egoistiskt. Onaturligt. Men å andra sidan erkänner jag gärna att jag inte kan tänka mig in i deras tankebanor, och därför inte vill döma dem. Ja, programmet väcker många tankar - se det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0