Bäste-Karin

Höstförkylningen släpper inte taget, idag var det en rejäl dipp igen. Det är som när Tage Danielsson sjunger Livet i Finnskogarna: Först så går det upp, sen går det ner, så går det upp... Men det är faktiskt rätt skönt att vara sjuk just nu, jag släppar mig runt mellan den mysbäddade sängen, skrivbordet överöst med plugg och köket. Karin gjorde dessutom min dag väldigt mycket bättre genom att i all sin enkelhet berätta om en av alla idiotiska idéer tjejtidningar lär tonårstjejer, och det fick mig att börja fundera över vad jag egentligen har hört för dumheter när jag var i tjejtidningsåldern. På något underligt sätt gräver sig de där sanningarna djupare än allt vad jag intellektuellt vet, och kanske överlever den skeva världsbild som Frida och Veckorevyn lärde ut till mig och mina klasskompisar runt början av 2000-talet för att den hela tiden fortfarande får näring av dagens media?

Man låter lätt som en rigid gammal get när man börjar diskutera det här, men visst är det ändå skevt när nästan alla kvinnliga artister måste visa minst en saftig klyfta på scen och i musikvideor, medan manliga artister kommer undan med att visa ingenting. Eller jo, på sin höjd en kvinna med minst en saftig klyfta bredvid sig, så att de slipper klä av sig själva (Kolla Billboard till exempel. Även om jag tror att i princip alla som umgås med kvinnor inte gör det på grund av deras könsattribut, så är det fortfarande de som är kvinnornas främsta egenskap i populärmedia och reklam. Det är skevt, och det gör mig så förbannad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0