Urban jul

Som svår julfanatiker känns det ibland knepigt att bo mitt i Sveriges näst största stad och försöka få till julstämning. De två senaste åren när det har varit decimetertjockt med snö har det varit lättare, eftersom dånet från bilarna bäddas in i bomull och allt fult och skräpigt täcks med rimfrost och, ja, snö. Men nu är det mest grått, grått, grått.


Då blir det svårare att känna sig julmysig bland halmbockar, röda rosetter och granris utanför dörren (det förbjuder dessutom hyresvärden). Visst, lite klassisk jul lyckas jag klämma in lite här och var men överlag blir det en jul som går i mycket kallare och urbanare tongångar än vad det blir när jag är hemma på landet. Vitt, turkost, blått, überglittrigt... sånt blir det.


Och visst är det härligt att kunna frossa i det också! Pepparkakorna smakar faktiskt precis lika pepprigt och lussekatterna precis lika mycket saffran oavsett julpyntet.

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag är själv julfanatiker in i märgen och har precis flyttat från Sveriges tredje största stad efter 10 år av slask och grått grått grått. Nu bor jag i världens mest idylliska by på landet och är så extremt jul-peppad. Det blir liksom mysigt, stämningsfullt och juligt nästan automatiskt här. Lyx! (men visst går det att få stämning i storstäder också naturligtvis. man får bara jobba lite hårdare på det=))

2011-11-22 @ 20:42:54
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: af Snirkelsnorkel

Mitt enda tips är jul jul jul!! Och hyacint, det ska jag också skaffa mig, doftar julvligt!

2011-11-23 @ 09:13:22
URL: http://afsnirkelsnorkels.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0