Köttets lustar

Kött. Är det mat, är det as, är det en mänsklig rättighet? Köttätande diskuteras mer än någonsin, på grund av miljön, djurhållningsindustrin och inte minst olika fashionabla dieter.  Själv är jag väldigt rädd för kött, tanken att råka kapa av någon kroppsdel eller blöda ymnigt har alltid skrämt mig något oerhört, likaså att hålla en bit dött kött i mina händer eller tugga det med mina tänder. Sen barnsben har jag haft svårt för allt kött som inte är hårt processat, hela köttbitar eller grytbitar till exempel. Det har bara känts onaturligt helt enkelt, muskler ska springa och skutta - inte ligga kryddade under ett lager sås på min tallrik.  Men, jag ska redan här erkänna att jag äter kött ibland, men då är det lyx. Isterband och blodpudding, det är riktiga lyxrätter för mig.

 

Kobra, som alltid gör bra och intressanta program, gjorde ett program om kött. Flera av de konstnärer som intervjuades om sina relationer till kött (framför allt kött i konsten) hade ett problematiskt förhållningssätt till kött på samma sätt som jag. Det paradoxala i att vi äter någon annans kropp för att leva i vår egen passar inte i vårt civiliserade samhälle, och att djurindustrin i många fall helt saknar känsla för att det är levande väsen som processas förstärker den dåliga magkänslan ytterligare. De flesta som äter kött skulle nog tappa aptiten om de såg var deras kött kom ifrån, men det är ju just det man inte ser när man köper en hamburgare på donken, eller en liten köttbit inlindad i frigolit och plast.

 

Jag är så otroligt glad att vegetarisk kost har blivit ett ställningstagande för miljön, så att jag äntligen har en giltig anledning att skippa kötträtter. "Det känns fel" har aldrig varit nog som förklaring, kanske blir det provocerande på samma sätt som när någon skippar vinet fast den inte ska köra. Jag blir provocerad av människor som äter LCHF och formligen vräker i sig kött och andra miljöbelastande livsmedel. Alla ska vi väl provcera på något sätt. Jag är bara glad för allas skull om människor väljer att äta mindre kött.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Nina

Word! Jag tror många skulle bli förvånade om de verkligen förstod hur mycket det skulle hjälpa om alla körde på en köttfri dag i veckan till exempel. Kött är verkligen otroligt resurskrävande.

2011-12-02 @ 00:55:49
URL: http://Denvassastekniven.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0