Nakenhundar och gamla badare

Jag hade teven på i bakgrunden, Tomas von Brömssen gästade Go'kväll. Jag kan inte minnas många program och filmer som han spelar med i mer än filmen när grannen vinner en miljon, Mitt liv som hund, Albert och Herbert, och så Saltholmen mamma brukar tittade på. Trots de få roller jag har sett honom spela, så innebär han så mycket barndom för mig. Ljumma sommarnätter med kvällsdaggen som lagt sig, bigarråer plockade i litermått av plast. Kvällssolen lyser in i vardagsrummet i Sofielund, soffan är ljum och sträv, doftar sådär som den alltid har gjort; lite damm, lite sött och varmt. Tryggt och fint.

Jag har inget minne av att ha sett Mitt liv som hund som barn, men jag vet att pappa brukade tala om den. Boken, filmen, jag vet inte. Kanske såg jag filmen ändå, eftersom jag genast kände igen mig förra året när den rullade igång på SVT. På imdb.com går debatten het om huruvida det är rätt att barn är nakna på film, men också om det är rätt att låta barn i publiken se andra nakna barn. Någon berättar om genansen och skammen i biosalongen när man såg nakenheten som barn, och tycker att föräldrar borde ha varnats. Är inte felet istället att nakenheten är skambelagd?

På SVTplay kan man se klipp i det öppna arkivet om värmeböljan i Stockholm 1939. Där kan man prata om ogenerad nakenhet! Barn är överlag mer påklädda idag ändå, frågan är om vi är mer generade idag. Då var barnen spritt språngande och lekte glatt med särade ben i sanden, idag klär föräldrar på sina små barn sexiga bikinis för att de inte ska vara nakna. Vem är det egentligen som borde ha mest skam?

Förresten sände Go'kväll även ett reportage om när man återproducerade de gamla originaltapeterna från foajén i Mariestads stadsteater. Måste kolla på väggarna nästa gång jag går dit.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0