Sköna maj, välkommen!

Det blev aldrig någon brasa i går. Det blev lite vårshopping i Skövde, lite grillande, lite ölande och lite dansande på kvällen. Ganska lugnt och sansat men ändå väldigt trevligt med fina vänner i sällskapet, vissa av dem långväga.

Dagens hjärtligt röda agenda glömdes lite bort, eftersom mitt tåg avgick samtidigt som första maj-tåget vandrade genom staden. Daniel ringde ändå så att jag fick höra blåsorkestern. Väl hemma hos min ömma moder och fader ägnade jag mig åt drivbänken. Förodlade tomater skulle sättas ut, och till dem skulle stödpinnar fixas. En missplacerad buske vid lagården fick sätta grenarna till och kvistas av, och vips hade jag fyra stöttande pinnar att snöra ihop. Mycket fint, en vacker dag kanske det kommer en bild om kameran kommer fram. Jag är mycket nöjd.

Första maj-firande blir det ändå genom att titta på en film på SVT om skotten i Ådalen. Hur glatt firande det är, och hur mycket sanning som ligger i filmen kan det säkert resoneras om men de flesta med en någorlunda vänsterinriktad politisk orientering vet väl i stora drag vad det handlar om. Folket sa ifrån, kastade sten. Flera personer blev skjutna. Flera dog. Att något så långt ifrån Sveriges ideal kunde ske i vårt trygga mellanmjölksland, för mindre än hundra år sedan, det är så overkligt för mig. Att vi inte mer än nämnde det i skolan, det är också för mig en gåta.

Frågan är hur långt ifrån klimatet som rådde vid skotten i Ådalen vi egentligen är idag. Visst, jag har väldigt svårt att tro att staten idag skulle öppna eld mot strejkare. Men vilken skada kan egentligen företagstopparna åsamka oss i kristider som denna. Hur mycket accepterar vi, och när säger vi ifrån? Vad är golvarbetare mer är siffror i statistiken?

Vad var det som hände under Göteborgskravallerna 2001? Folket sa ifrån, människor kastade sten. En person blev skjuten. Ingen dog. Vem avgör vad som är ett meningslöst eller politiskt uppror? Vem avgör när det behövs revolution?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0