Så länge inget vaccin finns...

... så kan vi åtminstone klä oss i Fashion Against Aids-tees. Sammanlagt har över 8000 fall av HIV rapporterats i Sverige sedan viruset upptäcktes, och lite mer än hälften av de smittade lever idag. Under 2007 konstaterades 541 nya fall av HIV-smitta i Sverige, en större siffra än någonsin. Trots de omfattande informationskampanjer  om HIV och AIDS som ägde rum under åttio- och nittotalet finns det idag en stor okunskap om HIV, speciellt i min generation. Vi som var barn, eller rentav små barn under HIV-skräckens era, förstod aldrig riktigt vad det handlade om. Jag minns vissa kamrater som inte vågade dela mugg med andra barn för att man kunde bli smittad. Därför behövs mer information!

Olika världsstjärnor har i år designat överdelar för H&M, och dessa kommer finnas till försläjning på ungdomsavdelningen Divided. Plaggen är tillverkade i 100 % ekologisk bomull och 25 % av försäljningspriset går till projekt som bidrar till att öka människors kunskaper om HIV och AIDS. Jag som ägnade mitt 100 timmar långa projektarbete åt att upplysa högstadieelever om HIV och AIDS kan inte annat än jubla! Plaggen säljs på H&M-avdelningen Divided från och med 28 maj i år, och de som designat sina egna t-shirtar är Dita Von Teese, Katy Perry, Róisín Murphy, Estelle, Cyndi Lauper, N.E.R.D, Robyn, Yoko Ono, Yelle, Moby, Katharine Hamnett, Dangerous Muse och Tokio Hotel.

Mina favoriter som jag ska försöka lägga vantarna på är Katy Perrys, Robyns och Yelles. Vilka är dina favoriter? Du hittar dem på H&M's pressida.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0