Lite mera IKEA i stugan

Yes, igår var det dags att ta den årliga trippen till IKEA. Den här gången var det pojkvännen som ville ha nya möbler till sitt rum i föräldrahemmet, och jag är inte den som tackar nej till en IKEA-utflykt. Det är fascinerande hur i princip alla svenskar handlar på IKEA. Det spelar ingen roll om man tittar in genom fönstret hos ensamstående trebarnsmamman, vd:n med mijlonlön eller den rätt bekväma pensionären (Wow, där tog min fantasi slut och det tog minst två minuter att komma på tre typiska sorters svenskar. Om nu vd:n med miljonlön är typisk...) så finns där alltid minst en liten energisparlampa från IKEA, eller en BILLY-hylla nere i källaren.

IKEA måste vara det som verkligen enar svenska folket. Men vad är det vi samlas runt? Vilka är de ideal som Kamprad prickat in så himla rätt. Kanske är det "det klassiska tre saker i en-paketet", och i det här fallet innebär det tre viktiga saker som smickrar oss själva så in i norden att vi bara inte kan motså:
1. Vi monterar själva ihop en del, och händiga människor får ju genast en guldstjärna i himlen!
2. Det är billigt, men håller ändå lite längre än Jysk. Vi måste vara otroligt smarta som handlar billigt och rätt bra.
3. Vilken känsla för inredning vi har! Alla andra har ju samma soffa, så den måste vara väldigt snygg. Äntligen är vi del av det svenska kollektivet.

Ja, rart är vad det är! Hur som haver kom jag hem med en fjärdedel av VACKER förvaringsserie, lite nya delar till ANTONIUS trådbackssystem och lådor i varierande storlekar ur serien LINGÖ. Förvaringssystemet bestod i en såndär fiffig tyghylla som man hänger på garderobstången. Denna skall nu råda bot på allt kaos som råder i min så kallade garderob. Än så länge har den i kombination med de nya delarna till trådbackarna lett till kläder, trådbackar och lådor i en salig röra i halva mitt rum. Tur att jag har dubbelsäng, så jag bara kan skyffla över allt skräp till gossens halva av sängen när det är dags att sova. Som det är nu. God natt, bloggosfären!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0