Ett andra projekt i advent: kola

Då jag inte har några större skills inom vare sig matlagning eller bakning, men ändå vill tro att jag är huslig, har jag hittat en gyllene väg att vandra. Jag bakar julgodis. Sats, efter sats, efter sats med olika smaksättningar, olika recept, olika temperaturer i oändlighet. Det går snabbt att göra och även om det blir misslyckat vill man äta ändå, för det är så sött och gott! Perfekt!
Julgirland i julburk. Juligt!
Så, årets första knäck - som ju var smaksatt med glögg, mandel och russin - blev lite för mjuk. Årets första kola blev lite för hård. Jag glömde ju bort att jag gjorde halv sats på grund av gräddbrist, och satte mig och pluggade linjär algebra istället för att hålla koll på hushållstermometern. Kolan var smaksatt med valnötter och apelsin, och även om man får suga några sekunder på den för att den ska bli lagom mjuk, så blev den himla god! Julig också :)

Idag ska det bli isterbandskalas
här hemma i lägenheten, isterband med stuvad råstekt potatis, senap och lite sallad ska det bli. Och sen kanske någon liten överraskning till efterrätt, ifall någon råkar fylla år här i dagarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0